30 Haziran 2011 Perşembe

Kazancakis'in Mezarı

Iraklio'da, yada Türkçe adıyla, Kandiye'de dünyaya gelmiş -iyi ki gelmiş!- bir dünya yazarı var. Kim? Günaha Son Çağrı desem, Zorba desem? Evet, Nikos Kazancakis, büyük Yunan yazar, Kandiye'de doğmuş, Almanya'da ölmüş ama mezarı memleketinde bulunuyor.

Ben Kazancakis'in eserlerinden yalnızca Zorba'yı okudum. O kitabı okurken kaç kere satırların altını çizdiğimi, kaç kere paragrafları işaretlediğimi yada bir cümleyi okuduktan sonra kaç kere uzaklara dalıp gittiğimi hatırlamıyorum bile. Girit'in özgür ve asi ruhunu, yaşam felsefesini bir karakterde toplayan bu roman ayrıca bir sinema filmi olarak da uyarlanmıştı. Anthony Quinn'in başrol aldığı ve müziklerini Mikis Theodorakis'in yaptığı bu film bir çok dalda Oskar'a aday oldu ve kazandı. Müzikleri ise hepimizin belleğinde duruyor. İşte filmin klasikleşmiş dans sahnesi, Anthony Quinn sirtaki yapıyor:


Nikos Kazancakis'in mezarı gösterişsiz, kentin Venedik Dönemi'nden kalma surlarında, en yüksek bastiyonun üzerinde yer alıyor. Mezarın üzerinde şunlar yazılı:

Hiçbir şey ummuyorum, (Δεν ελπίζω τίποτε,)
hiçbir şeyden korkmuyorum, (Δεν φοβούμαι τίποτε,)
özgürüm. (Είμαι λεύτερος.)

Kazancakis'in Mezarı..


Ne gelecekten bir şeyler bekleyen, onun hesabıyla yaşayan, ne de korkular biriktiren bir insan gerçekten özgür olabilir. Sadece bugünü yaşayan, hayatı işte Nazım'ın dediği gibi 'bir sincap gibi' yaşayabilme sanatını bilen bir insandı Kazancakis..

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...